İletişim Alanında Kariyer Yapmak İçin Gerekli Donanıma Sahip misiniz?
kariyer, iletişim August 6th, 2008
Birkaç sene önce bir sohbette dinlediğim gerçek bir iş görüşmesi diyaloğu:
‘Ben halkla ilişkiler alanında kariyer yapmak istiyorum, ama bu alanda hiç bir deneyimim ve bilgi birikimim yok.’
Peki bu pozisyon için neden uygun olduğunu düşünüyorsun?
‘Yani, yapamayacağım bir iş değil. Eğer işi alırsam, bu alanda kendimi geliştirmeye, eğitimlere katılmaya başlayacağım. Ama işi alamayacaksam, boşuna para harcamak istemem elbette.’
Sonuçta bir beyin cerrahı değil, alt tarafı bir halkla ilişkiler sorumlusu alınıyor işe. Atla deve değil ki. İş üzerinde öğrenilebilir!
Hepimiz işimizi ‘iş yaparken öğreniyoruz’ bir yerde… Bildiğimizi tecrübeyle pekiştiriyoruz, bilmediğimizi yine tecrübeyle öğreniyoruz. Tecrübeler bazen balla, bazen hüsranla sonuçlansa da…
İletişim alanında kariyere sahip olmak isteyenler için Stratejik İletişim Danışmanlığı alanında isim yapmış Salim Kadıbeşegil’in bu testiyle ne durumda olduğunuza bakabilirsiniz. Daha fazla bilgi ve tecrübe edinmeniz gereken yerleri rahatça görebilirsiniz.
Ağustos ayı kitap çekilişinde Peter Drucker’ın ‘Etkin Yöneticinin Seyir Defteri’ var. (bkz. Sağ bar) Eylül ayı çekilişi için çok beğenerek okuduğum Salim Kadıbeşegil’in İtibar Yönetimi isimli kitabını hediye ediyorum.
Kaçırmayın.
Save to del.icio.us
 
Digg This!
 
Technorati Links
 
Stumble it!
 
reddit

August 7th, 2008 at 12:27 am
Bir Hakla ilişkiler ve Reklamcılık öğrencisi olarak bu bahsetiğiniz kitapı hemen alıp okuycağım.
Taşekkürederim..
Okuldan çıktığımızda hiç bir şey öğrenmemiş oluyoruz malesef çalışmak bilgileri paylaşmak uygulmak çok daha iyi…..
August 7th, 2008 at 9:17 am
MediaCat’in serbest köşe’sinde böyle bir yazı vardı, daha dün gözüme çarptı.
Bir öğrenci “ben halkla ilişkiler yapabilirim, insan ilişkilerim de çok iyidir zaten, tuttuğumu koparırım…” gibi bir beyanatta bulunuyordu.
Herkes ışıltılı görüntüsüne aldanıp iletişimci/reklamcı olmak istiyor, ajanslardaki PS3′lerin, Nintendo Wii’lerin ve diğer sosyal etkinliklerin her daim sürdüğünü, günde 15 dakika çalışıldığını zannediyorlar malesef.
Ancak, mesailerin hiç bir zaman 18′de bitmediği gerçeğiyle karşılaştıklarında pembe bulutlardan asfaltın karasına çakılıyorlar.
August 7th, 2008 at 11:56 am
[…] Kariyer Yolculuğu’na yorum yazan Hüseyin Güneş “Okuldan çıktığımızda hiç bir şey öğrenmemiş oluyoruz malesef” […]
August 7th, 2008 at 12:11 pm
“Bunlar kitaplarda yazmaz”, “Ben Mahmutpaşa Üniversitesi’nden mezunum, Tahtakale’de de doktoramı yaptım.” “Ben bu işlerin ordinaryus profesörüyüm” diyenler genellikle zorunlu oldukları okul kitapları dışında (Red Kit, Tom Miks, Zagor, vb. hariç…) hemen hiç bir şey okumamışlardır.
ODTÜ İşletmecilik Bölümü’nden hocamız Prof.Dr. Osman A. Ataç ise “Teori ile pratik arasındaki fark, insanın aklı ile ters orantılıdır” derdi.
Ben okulların tarafını tutuyorum. 4 yılda ne öğrenebileceğiniz, sizin beceriniz ve isteğiniz ile sınırlı (veya sınırsız).
August 7th, 2008 at 12:20 pm
@ugur ozmen: Pratik ile teorinin uyusmadigini proflar dahi kabul ederken, siz aksini mi idda ediyorsunuz?
August 7th, 2008 at 12:34 pm
Pratik başka,
Teori başka
Biz ne teorisi olan insanlar gördük…..
Pratikte sıfırlar:)
Her şey insanın kendini yetiştirmesi ile alakalı ama koskoca Universitede 4 yılda çok şey katmalı bence…
Kitap heryerde her şekilde okunur ama pratik heryerde yapılacak bir olay değil.
İnsanlar yüzeysel okuyor (gerçi canla başla okusa ne olur)
Öğrendikleri teorileri pratikte yapamadıktan sonra….
Her şey çok boş…..
Hani deneyim:))
Kitap okumak başka iş hayatı başka:))
44 numara ayakkabıyı hemen gösterirler insana….
August 7th, 2008 at 1:45 pm
Yazdıklarımı “prakiğin küçümsenmesi” olarak algılayanlar için yine Osman A. Ataç’ın sözünü hatırlatıyorum. “Akıl / fark ilişkisi” (insan/ilişki yönetiminde tecrübe gerçekten önemlidir. Bunu da Kariyer Yolculuğu’nun önceki sayfalarında dile getirmişimdir. Ancak mesleki uygulamalar okulda öğrenilir.) Kaldırım mühendisliği hariç
Öğrendiklerinizi hayata uygulamanız, ya da başkalarının uygulamalarında öğrendiklerinizi görmeniz, sizin beceri ve yeteneğiniz ile orantılıdır.
1 - Üniversite’de 4 yılda, ancak neyi nerede bulabileceği öğretilir. Gerçekten bazıları “maalesef” bir şey öğrenmeden çıkıyor.
Sonuç: Aşağıda 5. madde…
2 - Pratik ile teorinin uyuşmadığını söyleyen proflar, çoğunlukla bu ülkenin “akademik bürokrasi”sinin prof yaptığı hocalardır. Onlar, kendileri için haklıdır. Ancak ben iş hayatımdaki başarılarımı (ayrıntısı Kariyer Yolculuğu’nda var), akademik bilgiyi izleyerek yaptım. Yani iddia etmiyorum. “Burada yapılmışı var” diyorum
3 - “Biz ne teorisi olan insanlar gördük…” demek için biraz iş yaşamı tecrübesi olmalı insanda… Önce okul sıraları bitsin… Benim 3 yaşındaki yeğenim de “hayatımda böyle şey görmedim” diyor.
4 - Kitap dendiği zaman (muhtemelen yukarıda “zorunlu oldukları okul kitapları dışında” diye vurguladığımdan ötürü) romanları anlayanlar için yine Osman A. Ataç’ın cümlesi geçerlidir.
5 - Tesadüfe bakın ki, benim de ayakkabım 44 numara…
August 7th, 2008 at 2:07 pm
iş teoriyi alıp pratik yapmakla da bitmiyor özellkikle sosyal bilimlerde kişinin kendini pazarlamasıyla alakalı herşey bilgiyi zekayla harmanlayıp azıcık da kıvrak zeka kullandın mı iş tamam
August 7th, 2008 at 2:11 pm
Nice 4 yıllık Boğaziçi mezunları biliyorum eğitim bi yana öğrenimden nasibini alamamış herşeyi kitaplarla halledeceğini zanneden, ama iş onla bitseydi; okuryazar durumda olanlar da okudukları kitaplara bağlı olarak bi yerlere gelirlerdi.
August 7th, 2008 at 2:13 pm
iş kitaplarla bitseydi kimse sektörden 42 numara ayakakabı tekmesiyle ayrılmazdı
August 7th, 2008 at 2:15 pm
kesinlikle katılıorum tecrübe çok önemli herşeyde tecrübe istiolar artık peki tecrübesi olmayan biz yeni mezunlara nolucak tabii ki de işsiz kalıcaz ya da gidip eğitimini almadığımız bi işi yapmak zorunda kalıcaz……..
okullarda teorik her türlü bilgileri alıoruz ya peki sonra mezun olucaz ama bakalım iş bulabilecekmiyiz ki
August 7th, 2008 at 2:27 pm
Büşra hanım,
Kesinlikle katılıyorum.
Kitap okumayla iş bitseydi…
Ohoooo:))
PR için seminerlere kurslara katılıyorum bu bile yetersiz
yapmadan yaşamadan bence hiç bir şey anlamı yok..
Deneyim kazanmak bilgileri uygulamaya dökmek gerekli…
August 7th, 2008 at 2:34 pm
Kesinlikle akıl vermek gibi bir niyetim yok.
Küçümsemiyorum da, ancak workshop’ları, seminerleri, eğitimleri ve hatta dersleri, bir upgrade paketi olarak görmek yerine ufuk açıcı tavsiyelere ulaşabileceğiniz sohbetler olarak görürseniz belki bütün bu çabalar amacına daha kolay ulaşır. Herbirinin içinden alınacak dersler, küçük ipuçları sizin görgünüzle birleşince bir anlam ifade eder.
Matrix’teki gibi bir enformasyon yüklemesi ardından insanlar herşeyi yapabiliyor olsalardı etraf uzmanlarla dolu olurdu…
August 7th, 2008 at 2:40 pm
:)) eğer o açıdan bakarsak elbette sende haklısın ama sorun orda değil…
tamm senn dediğin gibi düşündük dielim….. ama sorun ondan sonra başlıo okul bitio iş arıosun sana direk tecrübeyi soruolar buna ne diceksin peki tecrübesiz eleman arıyan bi şirket varsa bize de haber verde bizde bi başvuralımm ……
bakarsın tecrübesizliğimiz orda sorun olmaz
August 7th, 2008 at 2:44 pm
Eren Kumcuoğlu,
Gerçektende ufuk açıcı bir sohbet olarak görüyorum..
Çok keyif alıyorum ve haz duyuyorum….
Çok güzel bir yaklaşım bakış açınızda çok güzel..
Teşekkürederim..
Zeynep hanımda haklı valla direk iş tecrübesi soruyorlar….
August 7th, 2008 at 2:49 pm
ilk konuşmada kendinizi gösterdiniz mi zaten iş verene ilk gol atılıyor ve sonrasında kendini göstermeye dayalı iş daha birinci sınıftayım fakat iş teklifleri alıyorum ve iş tecrübem yok özgüven+bilgi+pratik=iş
August 7th, 2008 at 2:50 pm
Ve daha bir başka problem..
Gerek PR için gerekse Reklamcılık için,
sertifika veren yerler çok pahalı zaten öğrenciyiz paramız yok elimizden geldiği kadar gitmeye çalışıyoruz…
çok zor…
Diğer bir belimizi bükende bu zaten…
August 7th, 2008 at 2:52 pm
Zeynep;
Benzer süreçlerden ben de geçtim. Askerden önce bir süre stajyer oldum, kendimi ıspatladıktan sonra stratejik planlamacı oldum.
Asker dönüşü kariyer hedefim doğrultusunda ajanstaki görevime gitmedim ve kurumsal bir şirkette iş bulamadım (4 ay sürdü arayışım, yine de kısa sayılır!), önce uzun saatler ve az maaşla marka danışmanlığı yaptım, sonra şu anki işimi buldum.
Geriye dönüp bakarsak, stajyer olarak çalıştığım, hafif-ağır her işi yaptığım, karın tokluğuna uzun saatler çalıştığım ajansımda “sabır” deyip beklemeseydim tecrübesiz olacaktım.
Zira benimle birlikte işe giren arkadaşlar aynı sabrı gösteremeyerek para kazanabilecekleri işler bulmayı denediler…
Sorun belki her üniversite mezununun rahatça iş bulacağı ve kısa zamanda orta kademe yönetici olabileceği ütopyasına inanan öğrencilerdedir, bilemiyorum =)
August 7th, 2008 at 2:53 pm
staj görüyorum şuan ve bir sürü iş teklifi aldım çalışmalarımdan dolayı tecrübeyse iş neden tecrübem olmadığı halde iş teklifi alıyorum sizce?
August 7th, 2008 at 2:55 pm
düşünün ki staj amirlerim gelecek vaad ettiğimi ve önümün çk açık oldğunu sölüolar
August 7th, 2008 at 2:58 pm
Büşra hanım,
Yetenekli ve becerlisiniz demek ki,
August 7th, 2008 at 2:59 pm
kitapları hiçe almamk gerek ama herşey jkitap herşey teori de diyemeyiz
August 7th, 2008 at 3:01 pm
Sorun belki her üniversite mezununun rahatça iş bulacağı ve kısa zamanda orta kademe yönetici olabileceği ütopyasına inanan öğrencilerdedir, bilemiyorum =)
Kısa zamanda hayal mahsulu:))
ama uzun zamanda kişisel gelişim ile alaklı:)
August 7th, 2008 at 3:02 pm
teşekkür ederim hüseyin bey yetenek beceri bilgiyi harmanlamayla alakalı
August 7th, 2008 at 3:06 pm
Ben halkla ilişkiler alanında kariyer yapmak istiyorum, ama bu alanda hiç bir deneyimim ve bilgi birikimim yok.’
Peki bu pozisyon için neden uygun olduğunu düşünüyorsun?
‘Yani, yapamayacağım bir iş değil. Eğer işi alırsam, bu alanda kendimi geliştirmeye, eğitimlere katılmaya başlayacağım. Ama işi alamayacaksam, boşuna para harcamak istemem elbette.’
Bu yaklaşım zaten büyük bir hata..
Bence insan birazda bilgisiye öne çıkmalı kendisini pazarmalayı bilmeli……
Maç oynanmadan hükmen mağlup olumş..
August 7th, 2008 at 3:09 pm
ayakları yere basan bilgisini harmanlayan kimselerin yolu açık bence.ne isteğinizi bilin kendnze güvenin
August 7th, 2008 at 3:09 pm
size katılıom hüseyin bey
August 7th, 2008 at 3:20 pm
maÇ 90 dk futbolcu ataklarıyla kendni gössteryo yaptğı ani çıkışlar+idmanlar= GOL uzatmalar gerek yok eğer baştan
‘Yani, yapamayacağım bir iş değil. Eğer işi alırsam, bu alanda kendimi geliştirmeye, eğitimlere katılmaya başlayacağım. Ama işi alamayacaksam, boşuna para harcamak istemem elbette.’bu yaklaşım olrsa uzatmalar bi 90 dak daha olsa golsüz biter o maç
August 7th, 2008 at 3:21 pm
:)) Bence gol yer:))
August 7th, 2008 at 3:25 pm
ticaretle ii yerlere gelmş bir sürü iş adamı var çeşitli atılımlar yapmş kıvrak zeka kullanmş kitaplarda mı yazyo şöle böle die
August 7th, 2008 at 3:26 pm
evet hüseyin bey aynı düşüncede olduğumuza sevndm
August 7th, 2008 at 3:31 pm
Ben teşekkürderim..
konu çok şişti ve dağıldı:))
Fatmunur hanım,
bizi kovucak burdan:))
Aaaaa Unutmadan;
Uğur Özman Hocamın ayakkabası 44 numara göstermeden:))
bitirelim bu sohbeti:))
August 7th, 2008 at 3:37 pm
bilgiyi hç görüyor değilim dünya ve türk klasiklerini okumş biri olarak türkçeyi düzgün kullanmamı konşmamamn akıcılığnı kitaplara borçluyum fakat iş atılıma geldğinde bire bir kitaplara bağlı kalınmıo farklı görşler olcakki ilerleme kaydedilsin herkese teşkkr ederm
August 7th, 2008 at 3:39 pm
Bende çok teşekkürederim..
Bütün büyüklerime keyifli bir sohbetti…..
August 7th, 2008 at 4:26 pm
@ Zeynep
Özellikle sosyal bilimler alanında ilerlemek isteyen tüm öğrencilere okuldayken öğrenci klüpleri, tatillerde stajlar öneriyorum. Böylece, “sıfır” tecrübe kalmıyor. Anadolu Üniversitesi öğrencileri, hayatımda gördüğüm en başarılı organizasyonlardan birini yapmışlardı. Öğrenci klubü yöneticilerine staj açmayacak iş adamı tanımıyorum.
@ Eren,
Bu genç yaşa rağmen yine “iyi düşünen” (clear thinker) bir Eren ile karşı karşıyayız. Geleceğinin muhteşem olacağına inanıyorum.
@ diğer arkadaşlar,
Birçok kez öğrenci klubü veya staj tecrübesi olmayanları da işe aldım. Sorduğum sorular, onların hayata bakış açısı ile ilgiliydi. “Kaybetmeyi bahaneleştirmeye çalışan” kişileri işe almamaya çalışırım.
August 16th, 2008 at 11:58 pm
Merhaba, Ugur Bey ya benim hakkimda ne dusunuyorsunuz?:D Hayallerim icin 23 yasinda dersaneye gitme karari verdim:D Haril haril dersane ariyorum:D
August 17th, 2008 at 11:01 am
Bende Askerden sonra Univeristeye girdim…
Senin yaşındayken eve kapanıp ders çalşıyordum:=)
Bu arada ben liseyide dışardan bitirdim..Universite okumak için hiç bir zaman geç değil…
Hayırlısı olsun….