resim
Ana Sayfaya Dön


MBA’li Memur Olmayı Tercih Etmeyenlere

Yazan : Fatmanur Erdogan, Kategori : Cesur Fikirler, Eğitim, Üniversite
22 Aug 2007

Bugün Boğaziçi üniversitesinde okuyan bir öğrenci ile sohbetimde, mezuniyetin hemen arkasından MBA yapmayı düşündüğünü söyledi. Neden diye sorduğumda, kariyer günlerine katılan şirketlerin genelde mezuniyetin hemen arkasından MBA yapmak konusunda tavsiyelerde bulunduklarından söz etti. MBA yapan öğrencileri işe alıyormuş bu şirketler.

Üniversitenin hemen arkasından MBA yapmanın diplomalı memur olmanızdan başka bir işe yaramadığını daha önceleri defalarca söyledim. Özellikle üniversitenizin kariyer günlerine katılan şirket yöneticileri sizi bu şekilde yönlendiriyorlarsa, onlara “iş tecrübesiz MBA’linin iş tecrübesiz üniversite mezunu’ndan daha fazla yararı olduğunu ve ayrıca daha üst fiyatlarla işe alındıklarını” ispatlamasını isteyin.

Üniversiteniz bittikten sonra ne yapacağınızı bilemiyorsanız yada iş arayıp da bulamıyor ‘bari MBA yapayım’ diyerek MBA yapma kararı veriyorsanız, belki de bu kararı almadan önce birkaç yönetici ile konuşmanızda, farklı insanların fikirlerini almanızda fayda var derim. Karar vermeden önce de güçlü yanlarınızın neler olduğunu anlamaya çalışın ve nasıl bir iş yapmak isteyebileceğinizi düşünün. Staj yapın. Şirket ortamlarını koklayın. Alternatiflerinizi araştırın.

Bazı şirketlerin MBA yapan öğrenciler için farklı ‘yönetici yetiştirme amaçlı’ imkanları olduğu doğru. Ben bu şirketlerin Türkiye’de bir elin parmağını ancak doldurabileceğini düşünüyorum. Eğer bu tür şirketler yüzlerceyse ve ben yanılıyorsam, bu şirketlerin hangileri olduğunu öğrenmek isterim. Lütfen beni bu konuda bilgilendirin.

Üniversiteden mezun olur olmaz, MBA yapmak yerine yurt dışına çıkmanın yollarını arayın. Erasmus gibi programları kollayın. Sertifika ya da dil programlarına yazılın. Yaz okullarını deneyin. Tatil amaçlı yurt dışına gidin. Uluslararası konferanslara katılın. Yurt dışında “work and travel” olanaklarını araştırın. Ufkunuzu genişletin.

Şirket ortamlarını koklamak, yani iş tecrübesi kazanmak, hangi alanda uzmanlaşmak istediğinizi anlama fırsatını verir.

  • MBA yapma kararı çaresizlik sonucu vermemeye özen gösterin.
  • MBA yapmayı mezuniyet sonrası ‘iş teklifi almak’ için boşa harcamayın. Zamanınızı ve paranızı iyi değerlendirin.
  • MBA derecenizi kariyerinizde basamak atlamak için kullanın.
  • İlgi duyduğunuz alan hangisiyse, o alanda daha çok, daha detaylı bilgi edinebilmek için yapın.
  • Yaptığınız işi daha yüksek başarılarla tamamlayabilmek için yapın.
  • Fiyatınızı artırmak için kullanın.



Share

YORUMLAR
06 May 2008 - 3:18 pm

Fatmanur Hanım ben sizin tavsiyelerinizi tamamen uygulayan birisiyim. Marmara işletme mezunuyum ve okulu bitirir bitirmez Londra’ya dil okuluna gittim. Sonrasında London Metropolitan University’de International Business masterı yaptım ve 1 sene kadarda Londra’daki küçük bir bankada part time çalıştım. Sonrasında Türkiye’ye döndüm ve 2006 yılından beri sizin çalıştığınız BSH grubu da dahil bütün yabancı şirketlere yurtdışı pazarlama ve ithalat-ihracat gibi pozisyonlara başvurdum fakat mülakata dahi davet edilmedim. 2 senedir bankacılıkta, vasat bir görevde tamamen mecbur olduğum için çalışıyorum ve şuan “Ahhh keşke zamanında hiç yurtdışında vakit kaybetmeyip Türkiye’de MBA yapmış olsaydım” diye saçımı başımı yoluyorum. Şunu da açıkça ifade etmek isterim ki yurtdışından tanıdığım bütün arkadaşlarımda benimle aynı duyguları paylaşıyorlar ve sıradan işlerde çalışıyorlar. Business konusunda Oxford ve Cambridge’den daha iyi olan Warwick mezunu bir arkadaşım bile… Bunun tek sebebi ise yurtdışına 40′ından sonra sadece tatil amaçlı çıkabilmiş olan ve bizim gibi binbir güçlükle yurtdışında okuyan insanları zengin züppesi olarak gören çağdışı yöneticilerdir.

Türkiye’de isim olarak bilinen Oxford, LES, Cambridge, Harward gibi üniversiteler olmadığı sürece ve dönüşte kendine ait bir işi olmayanlara yurtdışında master yapmasını tavsiye etmem.

Saygılarımla

06 May 2008 - 7:26 pm

Merhaba Nezih,

Türkiye’de MBA yapmış olsaydın iş bulman mümkün olacaktı diye düşünüyorsun sanırım. Yazdıklarından bunu anlıyorum… Dolayısıyla, İş bulamıyor olmanın sebebini de Türkiye’de bir mastır yapmamış olmana bağlıyorsun.

Yurt dışında geçirdiğin zamanı “vakit kaybı” olarak değerlendiriyorsan, orada geçirdigin zamanın sana hangi yetkinlikleri kazandırdığını görmenin ve dolayısıyla bunu bir avantaj olarak karşındakine yansıtmanın pek kolay olmayacağını düşünüyorum.

Bugün okuduğum bir kitap, yapılan psikolojik araştırmaların, iş görüşmesinde ilk 2 saniye içerisinde yöneticinin kişiyi işe almak isteyip istemediğini ortaya koyduğunu söylüyor. Ben bunun 7 saniye olduğunu sanıyordum! Durum böyle olunca, sanki hangi okulda okuduğun yada nerelerde çalıştığının çok da bir etkisi olmadığını görüyoruz.

İş bulmak kolay değil. İş görüşmesine çağrılmak, zorluğun ilk aşamasını atlatmak demek. Eğer iş görüşmelerine çağrılmıyorsan, başvuru metodunda bir sorun var demektir. Metodunu değiştirmeyi yada geliştirmeyi denemelisin.

Bunun yanısıra, değiştiremeyeceğimız gerçekleri kabul etmek bize istediğimizi elde etme avantajı sağlar.

08 Aug 2008 - 9:48 pm

Sayın Fatmanur Hanım,
Öncelikle, bende sizin gibi düşünüyorum. Yurtdışı deneyimi çok ayrı birşey. Lisans eğitimimde katıldığım 6 aylık bir erasmus programı bile bana çok şey kattı.
Gıda mühendisliği son sınıf öğrencisiyim ve önümüzdeki yıl mezun olacağım.Öncelikle sizin de bahsettiğiniz gibi bende yurtdışı diploma ya da sertifika programlarına katılmayı düşünüyordum. Fakat yaptığım araştırmalala bu işin bana epey pahalıya mal olacağı kanısına vardım.Yurtdışı eğitim bursu bulmak da bir o kadar zor.. Bu sebeple düşüncelerim değişmeye başladı.
İleride hedeflediğim pozisyon açısından benim için en uygun progranım Engineering Management olduğuna karar verdim ve bunu Türkiyedeki bazı üniversitelerde araştırdım. Program full time olmadığı için hem çalışıp hemde bu programı tamamlamak mantıklı geliyor.
Bu konudaki görüş ve düşüncelerinizi paylaşırsanız çok memnun olacağım. Şimdiden çok teşekkür ediyorum.

13 Feb 2009 - 1:27 am

Fatmanur hanima su konuda katilmiyorum

belkide anlamamis olabilirim

mba denilen egitim cikis amaci ve gordugum kadariyla
biraz daha pratik ve genel biyapi veriliyor(Londra da mba yapiyorum)mesale bizim unide Msc daha yogun bilgi veriliyor mba e gore
bize daha pratik ve sorunlara nasil yaklasacagimiz ogretiliyor

ingilizlerin dedigi gibi skills not knowledge

Sorunu tespit etme ve bunu kime yaptiracaguini belirleme sanati gibi bir sey ingilterede oyle bi yaklasim var ki buna ingioliz kulturu ekseninde dusunmek lazimkanimca.

Asil cikis amacida zaten farkili bolumlerin birnbirini anlamasi komplikasyonunu kavramasi olarak algilamaktayim.

ama sunuda gordum ki bunu tam anlamak icin ya isletme mezunu olacak sin yada is tecruben olacak muhendislerden bitiren varsa tebrik ederim valla

13 Feb 2009 - 9:03 am

Merhaba Murat,

Bize biraz daha kendi geçmişinden bilgi verip, MBA tercih etme sebeplerini ve senin seçiminde neden doğru bir yer teşkil ettiğini paylaşır mısın? Sanırım bu sayfaları okuyanlar için çok değerli olacaktır.

14 Feb 2009 - 4:37 am

sayin okuyucular degerli blog yazarimizdan aldigim gazla once tesekkur ederek baslayayim oley!! kendimi ifade edmeye calisiyim.Nacizane fikirlerimi paylasacagim. Suphesiz ki sizlere gore dogrulari olabilir yada yanlislari da olabilir bunlari yazmam kesin dogru degildir ve referans noktasi degildir.Olaylar isletmeci olarak bakarsak olaylar kendi icinde ve zamaninda degerlendirilmelidir. (contingency approach)

Mba benim kendi adima gidebilecegim egitimolarak son seviye gerci belkide phd yaparim belli olmaz.

ben anadolu lisesini bitirdim ilkokuldansonra giren eski topragim anlayacaginiz. daha sonra ing.isletme yazdik onu bitirdik imkanlari zorlayarak amcalarin yardimiyla onceden ziyaretettigim londrada bi uniden kabul edildim ve basladim.

Bana bilimselolarak bir sey katti mi diye sorarsak fazla katmadi ama hayatii
turkiyeden baska yerlerdede bilimin yapildigi calismazsan ingiltere degil dominik muz cumhuriyetinde bile gecemeyecegini dunyanin kucucuk bir koy oldugunu, sinirlarin kalktigini, market ekonomisini,degidsik kulturler , hocalar ,anlatim stilleri,sinavlarda ki duzen ve size duyulan saygi ilgi alaka for ex. el kaldiriyosun su getiriyolar, wc gidicem diyosun 30sn ver duzenleyelim diyipgoturuyolar.yurtdisinda yapinca ummadiginiz kadar farkli kultur
empati yapmanizi kolaylastiriyor.

onlarin da insan oldugunu ve onlarla olan cekismeler icdinamikler etc.coksey katiyor insana .adamlar 20modulu 2 ye ayiriyor ilk 10 dan bir soru ikinci 10 dan bir soru

1soruda 5uni kapsiyor ikincisi 5kapsiyorkalanimi coktan secmelioluyoryani adamlar kitabi tam anlamiylaokutuyolar.

vize yok
su yok bu yok
6 ayda bi sinav buda insana cok seyler katiyor.hepsini bir anda sistemeatik olarak ilerlemek zorundasin.

kisacasi cok sey katiyor insana ama tabi karsiligini vermek zorundasincalismakgerekiyor hem maddi hem manevi

27 Aug 2009 - 9:05 pm

Bence de mantıklı olanı bir yurtdışı eğitim programı ile orada bir mba programına katılmak olacaktır. Çünkü bu programlar hem daha ucuz, hem çalışma imkanı var bir de üstüne dilinizi geliştiriyorsunuz. Değişik bir kültürü tanıma imkanı da cabası. Daha ne olsun ki.

29 Aug 2009 - 11:17 am

Merhaba;
Anadolu Üniversitesi 4.Sınıf işletme öğrencisiyim. Okulum bittikten sonra İngilterede MBA yapmayı düşünüyordum fakat Fatma Hanım bu konudaki bütün fikirlerimi değiştirdi korkmuş oldugum nokta Nezih beyinde belirttiği gibi binbir zorluk ve maddi imkanlarla MBA ünvanını aldıktan sonra acaba üst düzey yöneticilerin bize çok afedersiniz Zengin zübbesi yada para ile birseyler yapmıs insan gözü ile bakması beni çok üzücektir. Fatma hanıma su konuda katılıyorum MBA yaş ortalamalarına bakıldıgında 29-33, genel profiline bakıldıgında ise kişisel gelişim ve yapılması gereken tüm herşeyin yapıldıktan sonra son olarak MBA yapılmasına karar verildiği görülebilir. Sanırım benim daha fazla yol almam gerekicek yaşım daha 21 :)

05 Sep 2009 - 7:03 am

Merhaba Fatmanur Hanım,

Elektronik ve Haberleşme Müh. 4.sınıf öğrencisiyim.Geçen yıla kadar açıkcası sürekli kafamda MBA programı rüzgarı esip duruyordu.Staj yapmış olduğum kurumlarda gerek teknik departmanların gerekse idari departmanların(lojistik,satın alma vb..) çok sayıda değerli müdürleriyle tanışma ve konuşma fırsatları elde ettim.Bu bağlamda sorduğum soru hakkında ki hep aynı cevap”Kendi işini tam anlamıyla bilmezsen,o işin yöneticisi olamazsın”(Tecrübe)cümlelerini işittim.Ve haklı oldukları inkar edilemez de.Anatomi olarak benzetmek gerekirse:Öncelikle temel olarak kendimizi beslemek ki en önemlisi ,daha sonra vitaminlerle büyümemize yardımcı olacak maddeleri almak.Bu kadar (boş gelebilir!) cümle kurmamın sebebi;MBA hakkında ani karar verme ön yargımı kırmış olmamdandır.

Sorum şudur:

Türkiye’de MBA yapmak ,neden yurtdışında(İngiltere,Almanya,USA) MBA yapmaktan zordur?(GRE,TOEFL,IELTS sınav puanları açısından,maddi olanaklar)

TEŞEKKÜRLER..

05 Sep 2009 - 8:11 am

Merhaba Can,

Bu konuda Amerikan üniversite profesörlerinden ve “admission officer”larından dinlediğim bir yorumu vermek isterim:

“Türkiye’de anladığımız kadarıyla eğitim biraz ağır. Hocalar not vermekte çok cimri davranıyorlarmış. Bize gelen başvurulara baktığımızda, Türk öğrencilerin notları diğer ülke öğrencilerine nazaran hep daha düşük oluyor. Bu da Türk öğrencilerin diğerleri arasında rekabetini kırıyor. Türkiye’deki profesörlerle bu konuları konuşuyoruz.”

Yurt dışında da başvurular kolay değil aslında, aranan puanlar üniversiteden üniversiteye göre değişiyor. Galiba beklentilerimiz çok yüksek. Ya da bürokrasimiz kötü, hayatları ne kadar zora sokarsak, işimizi o kadar iyi yapıyoruz düşüncesi hakim olabilir! Kimbilir…

09 Jan 2010 - 6:11 am

katıldığım yurtdışı eğitim fuarlarında mba için Türkiyede en az 3 sene yöneticilik pozisyonunda çalışmış olmayı şart koştular? Türkiyede yeni mezun birini neden hemen bu pozisyona getirsinler ki?

17 Feb 2010 - 11:24 pm

Merhabalar Fatmanur Hanım,
Mba yapmak uzun süredir aklımda ancak ciddi bir karar olduğu için enine boyuna araştırmak istiyorum. Bu vesileyle burdaki tartışmaya bir göz attım. Herkesin MBA hakkında çok değerli düşünceleri var. MBA kararımı etkileyecek nitelikte. Benim durumum burdaki birçok arkadaştan farklı. Benim lisansım İngilizce Öğretmenliği üzerine.2 senedirde öğretmenlik yapıyorum zaten. Ancak lisansım boyunca 2 defa İnsan Kaynakları üzerine staj yaptım ve çalışmaktan mutlu olacağım bir alan olduğunu düşünüyorum. Şu an MBA yapmak istememin nedeni sektör değiştirmek.Sizce iyi bir motivasyon mu? Yada MBA sonunda bu amacıma ulaşabilme ihtimalim nedir? lisansımın çok farklı bir alanda olması ciddi bir dezavantaj olur mu?

02 Jul 2010 - 2:15 am

Merhabalar,
Ben matematik mezunuyum ama bankacılık seköründe çalışmak istiyorum.Mezun olduğumdan beri mba programlarından birine katılmayı düşünüyorum ama bunun bana getirisinin ne olacağı konusunda şüphelerim var.Böyle bir tecrübemin olması mt yollarını açar mı?Sınavlar da başarılı olmama rağmen mülakatlarda eleniyorum bölümümden kaynaklanan bir durum olabilir mi diye de düşünüyorum.Bu program bu anlam da bir artı sağlar mı?

17 Aug 2010 - 1:07 pm

Merhaba arkadaşlar,

Bu sene Bilkent MBA’e kabul edilmiş biri olarak yorumlarımı paylaşmak isterim.

Ben de yurtiçi mi dışı mı diye çok düşündüm MBA için karar verirken. Çok kişiyle konuştum, bulabildiğim bütün kaynaklara baktım… (Bu arada Türkiye’de MBA programları hakkında internette bulunabilecek en iyi kaynak kesinlikle HANGİ MBA isimli site. http://www.hangimba.net adresine göz atmanızı mutlaka öneririm. Bana gerçekten çok faydası oldu.)

Sonunda fark ettim ki en iyi yanıt yok bu konuda. Kişiye en uygun yanıt var. Kendi önceliklerinizi ve imkanlarınızı anlayıp bu çerçevede en iyiyi seçmeye çalışmak en iyisi…

İş bulma konusuna gelince… Yurtdışında ya da yurtiçinde olsun MBA yaptıktan sonra çok iyi işler de bulanlar var, çok zorlananlar da. Bu konuda biraz şans, biraz da öğrencinin performansı ektili diye düşünüyorum.

02 Sep 2010 - 2:43 pm

Pelin’in yorumu üzerine Hangi MBA sitesine göz attım. Gerçekten de Türkiye’de MBA yapmayı planlayanlar (mesela ben :) için bulunmaz bir fırsat. Her türlü bilgi var, özellikle okul sıralamaları çok faydalı. http://www.hangimba.net/2010/05/mba-sralamas.html

Teşekkürler Fatmanur Hanım ve Pelin Hanım :)

06 Mar 2011 - 8:29 pm

Blog’un tasarımı çok şahane gerçekten temanın adı nedir?

19 Dec 2011 - 6:00 pm

arkadaşlar,

ben 15 yıllık iş tecrübesinden sonra İngiltere de MBA yaptım ve MBA in etkisini hedeflediğim gibi hissettim. Ben otomotiv sanayiinden genel geliştirmeci bir mühendisim. MBA özelllikle teknik alandan gelen insanların kendilerini finans, okonomi, insan yönetimi, pazarlama, strateji ve operasyon yönetimi gibi alanlarda yetiştirmeleri ve güçlü yönlerini atrırmak için bir framework olarak kullanmalrı için dizayn edilmiştir diye düşünüyorum.
Bence kendinize 10-15 yıllık bir kariyer hedefi yapın, bu hedefin bir yerlerine MBA i koyun. Çünkü benim fikrime göre en az 6-7 yıllık iş tecrübesi ( başarılı ve başarısız yöneticilik tecrübelerini yaşamış olarak ) ni takiben yapılan MBA kariyerde çok etkili olur diye düşünüyorum.

Sizin Yorumunuz
Adınız Soyadınız
E-posta
Web Sitesi
Yorum

CV TEKNİKLERİ E-BÜLTEN
Ad Soyad
E-Posta

YURTDIŞI SERTİFİKA PROGRAMLARI
Ad Soyad
E-Posta
YENİ YAZILARDAN HABERDAR OL
E-posta
KONULAR
SİTEDE ARA
Hedefe Koşanlar
Acıtan Kariyer Hataları
Cesur Fikirler
Girişimcinin Ruh Halleri
İş ve Hayat Dengesi
Sosyal Medya Dünyası